چهارمین جام موسیقی ایران به پایان رسید

تیتر خبر: پایان چهارمین جام موسیقی ایران

چهارمین دوره مسابقات استعدادیابی موسیقی ایران با عنوان چهارمین جام موسیقی ایران یکشنبه 19 شهریور به پایان رسید. این دوره از مسابقات با نام چهارمین جام موسیقی ایران در سالن 1100 نفری کوثر در شهر اصفهان با شرکت 8 تیم موسیقی از 6 سبک متفاوت و 6 نفر خواننده غیر سنتی در بخش فردی در چهار شب 8، 9، 14 و 19 شهریور ماه برگزار شد.

افتتاحیه این مسابقات در دو شب 8 و 9 شهریور 1396 با اجرای گروه آسمانی ها، نوازنداگان و خوانندگان مبتلا به اوتسیم و معلولیت ذهنی از شهر شیراز و اختتامیه برنامه در 21 شهریورماه در هنرسرای خورشید با خواندن بیانیه هیئت داوران و معلوم شدن تیم های اول و دوم و خوانندگان برتر انجام شد.

سعید قربانی سرپرست داوران چهارمین دوره این مسابقات به برنده شدن تیم راز دل به عنوان تیم اول و تیم پالیز به عنوان تیم دوم اشاره کرد و اعلام کرد: سطح تیم های شرکت کننده در طول سه دوره ای که در خدمت مسابقات استعدادیابی موسیقی ایران هستم به شدت بالا رفته است و به جرأت می توان گفت که این جشنواره در آینده حرف های بسیار زیادی برای گفتن در موسیقی ایران دارد.

از دیگر داوران مطرح کشور، استاد مجید درخشانی نوازنده تار و سرپرست گروه شهناز، با حضور در مرحله نیمه نهایی 14 شهریور ماه خطاب به حاضران در سالن نسبت به کیفیت بالای برگزاری در این دوره نسبت به سه دوره حضور ایشان در مقام داوری اشاره کردند و بیان داشتند: در خاطرم هست اولین باری که به این جشنواره دعوت شدم با کودک 4 ساله ای به نام حافظ آشنا شدم که نوازنده تار بود. دلیلی که باعث شد بعد از آن باز هم به این جشنواره بیام دیدن این بچه ها بود.

مجید درخشانی در ادامه افزود: قطعا تدوام هر کاری در موسیقی به نفع موسیقی است. هر کاری که برای موسیقی در کشور انجام شود حمایت از موسیقی است. این که به دوره چهارم رسیده اید نشان دهنده این موضوع است که برگزار کنندگان این مسابقات با تمام موانع و سختی های موجود نه نتها راه را اشتباه نیامده اند بلکه باید با یک انرژی بیشتری ادامه دهند. البته این را هم اضافه کنم که جای خالی تکنوازی در این جشنواره محسوس است و بهتر است که به بحث تکنوازی سازهای ایرانی توجه ویژه ای شود.

پس از پایان برگزاری 4 شب چهارمین جام موسیقی ایران پدرام بهاآبادی، بنیانگذار و مدیر مسابقات استعدادیابی موسیقی ایران در اختتامیه این مسابقات گفت: در مجموع 34 تیم از روز انتشار فراخوان 6 مرداد ماه 1396 در وبسایت رسمی مسابقات به آدرس www.iranmusictalent.com ثبت نام کردند که از این بین 3 تیم غیر بومی بودند که به دستور اداره ارشاد استان اصفهان امکان دعوت از آنها نبود و از بین 31 تیم باقیمانده 8 تیم انتخاب شدند که در سبک های موسیقی سنتی و نواحی ایران، کلاسیک ایرانی، راک، پاپ، تلفیقی و موسیقی آوازی (وکاپلا) بودند. همینطور در بخش فردی تعداد 136 نفر خواننده ثبت نام کردند که براساس اساسنامه مسابقات 6 نفر در سبک پاپ ایرانی انتخاب شدند و به جشنواره دعوت شدند.

وی در خصوص مسائل اداری و صدور مجوز از سوی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان افزود: هیچ وقت باور نکنید و ننویسید که اداره ارشاد اصفهان کوچکترین کمکی در برگزاری این برنامه داشت. نه تنها کمکی نکرد بلکه تا آنجایی که توانست مانع ایجاد کرد. متاسفم برای جوانی خودم، برای 24 ساله بودن خودم که به جای اینکه وقت و انرژی خود را صرف کیفیت برگزاری این مسابقات کنم، صرف راه پله های اداره ارشاد کردم. شما نمی دانید دو ماه تحت فشار عصبی و استرس باشید، چه بلایی سرتان خواهد آمد اما من در همین ابتدای جوانی آن را تجربه کردم. نمی دانم ما می خواهیم در این کشور چه کنیم که اینگونه با ما برخورد می شود. با هزینه شخصی، بدون کوچکترین حمایت دولتی درخواست مجوز برگزاری کرده ایم، به تنهایی به صحنه آمدیم برای برگزاری این مسابقات اما نه تنها حمایتی نمی کنند، بلکه ما را متهم می کنند که شما به فکر شهرت و درآمد هستیم. اصلا این ها چه ربطی به اداره فرهنگ و ارشاد دارد. مطمئن هستم که تهران خبر از این اتفاقات در شهرستان ها ندارد وگرنه به شکل دیگری برخورد می کرد. باور کنید که یک کلمه از طرح این مسابقات را هیچ مسئولی در ارشاد اصفهان مطالعه نکرده است. دارم می گویم یک کلمه. من سه بار طرح را برایشان فرستاده ام و جالب اینجاست که هربار می گویند بازهم بفرست که فلان قسمت را مطالعه کنیم. این یعنی چی؟ یعنی اینکه ما همان طرح قبلی را که فرستاده ای نخوانده ایم اگر خوانده بودند که به روشنی نوشته شده بود. شرم آور است برای یک اداره دولتی که باید امور فرهنگی انجام دهد زمانی که شما 26 تیرماه برای اخذ مجوز اقدام می کنی و تا 8 شهریور یعنی روز برگزاری مجوز صادر نمی کنند و ساعت 12 ظهر 8م می گویند بفرمایید مجوز. من تمام این ها را به گوش جناب آقای دکتر طالبی رئیس دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به صورت کتبی خواهم رساند و ایران را از بلایی که اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان در بخش موسیقی به سر من آورد مطلع خواهم کرد. شما ببینید آقایان اسم این برنامه را عوض می کنند. تا روز آخر مجوز نمی دهند که ما اجازه تبلیغات نداشته باشیم و بنده با ضرر 39 میلیون تومانی در شهر اصفهان جشنواره برگزار کردم. هیچ وقت اجازه نمی دهم ارشاد اصفهان از این برنامه به نفع خود استفاده کند و هرجایی که بروم در هر دوره ای از نام مسئولانی که این بدرفتاری را در فرهنگ و هنر ایران با ما داشتند نام خواهند برد. آقایان معاونت هنری (طاهری) و مدیر حوزه موسیقی اداره فرهنگ و ارشاد استان اصفهان (بابائی) بدانید که پدرام بهاآبادی از آنچه در جوانی بر او گذشت یادگاری تلخ برایتان برجا خواهد گذاشت. و در پایان لازم می دانم تنها از رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان جناب آقای دکتر ارزانی تشکر کنم که اجازه دادند نوازندگان بانو پس از 4 سال در اصفهان به روی صحنه بیایند و این فرصت را پیدا کنند که با حقوق برابر با آقایان هنر خود را به هنردوستان اصفهانی نشان دهند. سپاس فراوان از ایشان و کلیه مسئولان سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان بابت حمایت از این طرح و برگزاری چهارمین دوره مسابقات استعدادیابی موسیقی ایران در شهر اصفهان.

بنیانگذار و مدیر مسابقات استعدادیابی موسیقی در شب چهارم مسابقات به دوستداران موسیقی از برگزاری پنجمین جام موسیقی ایران در بهمن و اسفند 1396 در تهران خبر داد. وی خاطر نشان کرد با توجه به مذاکرات انجام شده با اسپانسرهای مختلف و همچنین دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، آمادگی کامل برای برگزاری پنجمین جام موسیقی ایران در شهر تهران با شرکت 16 تیم وجود دارد.

پایان متن خبر

واحد خبر مسابقات استعدادیابی موسیقی ایران

چهارمین جام موسیقی ایران به پایان رسید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.