موسیقی تاریخ انقضا دارد

خوانندگی برای بعضی ها تاریخ انقضا دارد

نوشته: پدرام بهاآبادی – بنیانگذار و مدیر مسابقات استعدادیابی موسیقی ایران

وقتی به آثار دهه 90 موسیقی ایران نگاه می کنیم، خوانندگانی را می بینم که از بین ۱۰ تراک موسیقی فقط یک تراک شان مورد استقبال جامعه قرار گرفته است. با همان یک تراک برای مدت کوتاهی در صدر قرار می گیرند و سپس به انتهای جدول پر مخاطب ترین قطعه موسیقی سقوط می کنند.

علت چیست؟

چه چیزی باعث می شود یک خواننده در اوج بماند و حتی پس از مرگ یا عدم فعالیت حرفه ای اش همچنان در بین جامعه با استقبال روبرو شود؟

فعالیت موسیقایی یک خواننده

یک خواننده زمانی که شروع به فعالیت موسیقایی خود می کند، اگر از آهنگسازی، تنظیم و ترانه، فرم، ملودی و هارمونی، بازار موسیقی و تبلیغات رسانه ای دانشی نداشته باشد یا اگر خود را به یک تهیه کننده یا شرکت موسیقی بسپارد، مطمئنا تاریخ انقضای خود را در موسیقی ایران و حتی در هر جای دنیا که باشد تعیین کرده است.

یک اشتباه که ممکن است اینجا رخ دهد، این است که آیا اگر یک خواننده ۱۰ تراک موسیقی منتشر کرد و فقط یکی از آنها با استقبال مواجه شد، او پس از مدتی از بازار و جامعه موسیقی حذف می شود؟ باید بگویم برای این سوال یک شرط بگذارید. آن تراک موسیقی، چندمین تراک انتشار یافته از آن خواننده است؟

سرگذشت محسن یگانه

بیایید به سرگذشت موسیقایی محسن یگانه نگاهی کنیم. یک پاپ استار موفق در ایران زمین. محسن یگانه چگونه به این عملکرد موفق امروز خود رسیده است؟ او که روزگاری در کنسرت های خود فالش می خواند چه کرد، چه استراتژی را انتخاب کرد که به یکی از موفق ترین خوانندگان امروز ایران تبدیل شد؟

محسن یگانه به مرور وارد موسیقی پاپ شد. او از سیستم A/B testing استفاده کرد. این سیستم یک سیستم کاملا آشنا برای موزیسین های مطرح دنیاست. نه تنها در موسیقی بلکه در هنرها و صنایع. این سیستم چگونه است؟ فرد زمانی که می خواهد یک محصول را ارائه دهد، ابتدا نیاز به یک ایده برای آن محصول دارد. گاه این ایده براساس یک نیاز شکل می گیرد و گاه یک تفکر، جو یا اتمسفر. در کارهای هنری معمولا بازار هنر را جو روز جامعه معلوم می کند. محسن یگانه زمانی که آهنگ های خود را منتشر می کرد تجربه کافی در زمینه موسیقی نداشت. قطعا پیشرفت تکنولوزی سال 2018 هم نداشت. او یک موسیقی را منتشر کرد و نظر مخاطبان خود را پرسید. موسیقی بعدی را نیز به همین روش منتشر کرد و نکات مورد علاقه از مخاطبان خود را با دقت مورد بررسی قرار داد. او به مرور دانست جامعه ایران در موسیقی پاپ، به سولو و ملودی چه سازی علاقه دارند، به چه موضوعاتی در ترانه علاقه نشان می دهند، چه ریتمی را می پسندند و چه هارمونی پاپی در ذهن آنان می ماند.

سیستم آزمایش و خطا در موسیقی

این روند با تولید حداقل ۲۰ قطعه موسیقی، آن هم موسیقی ای که از صفر تا صد ساخت آن خود خواننده درگیرش باشد، امکان پذیر است. این دانش زمانی به خواننده افزوده می شود که او روند ارتباط دائم با مخاطب را حفظ کند. و مطمئنا در دل و ذهن جامعه می ماند و از یادها نمی رود.

حال بیایید سراغ تاریخ ها انقضایی که به زودی سر می رسند:

حامد همایون. قبلا در شرح قطعاتش مطالبی نوشته ام، اما برای اینکه به انقضای او در موسیقی پاپ ایران پی ببرید کافی است وضعیت موسیقی او را با پاپ استاری که در بالا برای شما شرح دادم مقایسه کنید.

تاریخ انقضا حمید هیراد و حامد همایون

حمید هیراد. او نیز به یکباره بر سر زبان ها آمد. بدون اینکه حتی یک تست A/B انجام دهد. او تنها دانست موسیقی امروز ایران چه چیز را می پسندد. اما نمی داند موسیقی ایران چه چیز را نمی پسندد. او می تواند در موسیقی پاپ ایران بماند. به راحتی. انسان باهوشی است. اما باید منتظر باشد دیگران A/B را انجام دهند و سپس با ترانه ها و ریتمی ها تقلیدی در یک بازه مشخص زمانی دوباره به بازار بیاید و سپس برود.

تاریخ انقضا آینده در موسیقی پاپ و سنتی ایران را شما حدس بزنید.

فکر می کنید سینا سرلک که امروز از محسن چاووشی جدا شده است اگر تصمیم جدیدی در روابط خود اتخاذ نکند کی به پایان می رسد؟

نوشته پدرام بهاآبادی

دی ماه 1397 – تهران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.